Zo blijft u op de hoogte:
De ‘Voor elkaar’ bustour in Weesp
Op donderdagavond 27 november startte de gemeente Weesp de ‘Voor elkaar’ voorlichtingstour om inwoners zo goed mogelijk te informeren over de naderende veranderingen. Deze tour sluit aan op de lokale campagne die in oktober al startte. Niet iedereen die zorg ontvangt, is in de gelegenheid om informatie op het stadhuis te komen ‘ophalen’ of heeft toegang tot internet. Daarom komt de gemeente in november, december en januari op verschillende locaties uitleg geven en vragen beantwoorden.
Op de eerste bijeenkomst in Zorgcentrum Oversingel vertelde wethouder Astrid Heijstee wat er precies gaat veranderen. Zo vertelde ze dat er vanaf volgend jaar een sociaal wijkteam actief is in Weesp: een slagvaardig team waarin deskundige medewerkers van de gemeente werken. Op elk hulpgebied zoals jeugdhulp, zorg en werk en inkomen is er een vaste medewerker beschikbaar.
Meer lezen over de eerste bijeenkomst van de voorlichtingstour? Link
hier voor het verslag.
Volg de bustour
De voorlichtingstour loop tot eind januari 2015. Op 26 januari is de laatste stop halte City of Wesopa. Daar wordt van 14.00 tot 16.30 en van 19.00 tot 21.30 uur een afwisselend en prikkelend informatief programma verzorgd, gevolgd door een informatiemarkt.
De complete tourkalender vindt u op
www.weesp.nl/sociaaldomein en op de prikborden van bijvoorbeeld huisartsen, scholen en zorgcentra in Weesp. Aanmelden voor de bijeenkomst van eind januari is niet verplicht, maar stellen we op prijs. Dit kan via een mail aan
sociaaldomein@weesp.nl of telefonisch via (0294) 491 391.
Alle info over de veranderingen in uw huis-aan-huisblad
Op woensdag 17 december komt er een speciale pagina in de huis-aan-huisbladen De Vechtstroom, het WeesperNieuws en Weekblad Wijdemeren. In deze kranten staat ook de gemeentelijke informatiepagina. Met de speciale pagina willen de drie gemeenten ook inwoners bereiken die niet persoonlijk zijn geïnformeerd en alles nog eens rustig willen nalezen.
Op de speciale pagina leest u over de veranderingen vanaf januari. Zoals bij welke zorgaanbieders de gemeente hulp en ondersteuning heeft ingekocht en waarvoor u terecht kunt bij de gemeente.
Houd uw brievenbus in de gaten voor het huis-aan-huisblad van 17 december.
Animatiefilmpje
De gemeenten Stichtse Vecht, Weesp en Wijdemeren hebben een animatiefilmpje gemaakt. Daarin wordt in eenvoudige taal en beelden uitgelegd waarvoor u bij de gemeente terecht kunt en hoe u de gemeente kunt bereiken. Bekijk het filmpje via deze links:
Contactgegevens van uw gemeente
Stichtse Vecht:
Weesp:
Wijdemeren:
Op de foto wethouder Astrid Heystee
Wie wordt uw zorgaanbieder?
De gemeente heeft overeenkomsten afgesloten met zorgaanbieders. Zo kunnen we de juiste hulp en ondersteuning bieden aan wie dat nodig heeft. In de meeste gevallen houdt u gewoon uw eigen zorgaanbieder, wij hebben namelijk met bijna alle bekende zorgaanbieders overeenkomsten afgesloten.
Heeft u jeugdhulp?
Dan krijgt u dezelfde hulp van uw vertrouwde zorgleveranciers zolang uw indicatie in 2015 doorloopt. Jeugdigen met een indicatie voor pleegzorg houden hun indicatie zolang dat nodig is, dus ook na 2015. Voor de pleegzorg geldt geen maximale duur voor de voortgang van de zorg. U hoeft dus niet opnieuw een indicatie aan te vragen.
Heeft u zorg vanuit de AWBZ?
Dan valt u straks onder de nieuwe Wmo of Jeugdwet. In principe houdt u volgend jaar dezelfde zorgaanbieder.
Een kleine groep inwoners krijgt echter wél een andere zorgaanbieder. Hoort u bij deze groep, dan nemen wij contact met u op. U kunt eventueel zelf uw zorg inkopen met een persoonsgebonden budget.
Krijgt u thuis verpleging of verzorging? Dan valt dit vanaf 2015 onder het basispakket van uw zorgverzekering. Persoonlijke verzorging van inwoners van 18 jaar en jonger valt onder de Jeugdwet. Daarvoor kunt u vanaf 15 februari 2015 terecht bij de gemeente.
Als uw indicatie afloopt
Loopt uw indicatie af in januari of voor 15 februari 2015?
Neemt u dan uiterlijk vóór 31 december 2014 contact op met het
CIZ (0900-1404) voor de AWBZ.
Voor jeugdhulp belt u met
Bureau Jeugdzorg.
Voor Wijdemeren en Weesp belt u : 088-777 80 00.
En voor Stichtse Vecht: 030 – 242 78 00.
Loopt uw indicatie ná 15 februari 2015 af?
Dan kunt u ook voor een herindicatie vanaf 1 januari 2015 bij de gemeente terecht.
Heeft u een persoonsgebonden budget (pgb)?
Ook dan blijft uw situatie hetzelfde. U bepaalt immers zelf bij wie u zorg of ondersteuning inkoopt. Wel verandert de uitbetaling van het pgb. Het pgb wordt niet meer op uw eigen rekening gestort. De
Sociale verzekeringsbank (030 -264 82 00) (SVB) gaat uw hulpverleners uitbetalen. De gemeente stuurt u in december een brief met uw beschikbare budget voor 2015.
De lijst met zorgaanbieders
Op de website van de gemeente vindt u twee lijsten met gecontracteerde zorgaanbieders: één voor de nieuwe Wmo en één voor jeugdhulp. U vindt deze lijst onder het kopje ‘sociaal domein’. In die lijsten kunt u nakijken of uw vertrouwde zorgaanbieder volgend jaar bij u hulp kan verlenen. Heeft u een pgb? Dan bepaalt u zelf wie bij u zorg verleent.
Veelgestelde vragen èn antwoorden
Over de veranderingen in jeugdhulp, zorg, welzijn en werk bestaan veel vragen en ook misverstanden. Hiernaast helpen wij deze graag de wereld uit.
Wat gebeurt er met mijn huishoudelijke hulp via de Wmo?
Uw huishoudelijke hulp stopt niet zomaar in 2015. Als er iets verandert, neemt de gemeente contact met u op. Gemeenten krijgen vanaf 2015 minder geld om de huishoudelijke hulp te financieren. We werken aan een plan om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen die nu huishoudelijke hulp hebben, dit in 2015 ook nog krijgen.
Kan ik straks nog bij de sociale werkvoorziening werken?
Werkt u nu bij een sociale werkplaats, dan kunt u daar in 2015 ook blijven werken. Bent u aangewezen op aangepast werk of staat u op een wachtlijst? Dan is vanaf 1 januari 2015 de gemeente verantwoordelijk om u aan het werk te helpen. Misschien is dat op een beschutte werkplek. Maar het kan ook een gewone baan zijn, zo nodig met extra hulp. De gemeente zorgt samen met het UWV en met werkgevers voor extra banen.
Wat houdt de tegenprestatie in?
De overheid wil dat u iets terugdoet voor de samenleving als tegenprestatie als u een bijstandsuitkering ontvangt. Een tegenprestatie is onbetaald werk dat nuttig is voor de samenleving en waar u een paar uur per dag of week mee bezig bent. Het zijn vaak activiteiten voor enkele weken of maanden, dus niet voor lange tijd.
Wat doet de gemeente aan begeleiding van mantelzorgers?
Dit is een taak die de gemeente al jaren heeft. De welzijnsorganisatie wordt hiervoor ingezet en een aantal vrijwilligersorganisaties. Er wordt bijvoorbeeld ondersteuning geboden aan mantelzorgers in de vorm van vrijwilligers die de zorg thuis tijdelijk overnemen, maar ook educatie van mantelzorgers, en/of lotgenotencontact. Het komend jaar gaat de gemeente hier extra op inzetten!
Meer lezen?
Meer lezen? Kijk op:
Voorbeelden uit de praktijk
De gemeente krijgt meer taken op het gebied van jeugdhulp, zorg, welzijn en werk. En daarvoor is minder geld beschikbaar. Dat vraagt om een andere manier van denken en doen. Familie, vrienden, mantelzorgers, vrijwilligers, organisaties en gemeente werken samen aan goede zorg voor iedereen. Zoals de vrijwilligers Marry Voogd, Magda Karsemeijer en André Krull en de ondernemers van ‘Zorgeloos Wonen Stichtse Vecht’. Lees hiernaast hun verhaal.
Zorgeloos ouder worden in de eigen woning
In Stichtse Vecht hebben enkele ondernemers de coöperatie ‘Zorgeloos Wonen Stichtse Vecht’ opgericht. Zij adviseren en helpen huiseigenaren bij aanpassingen in en om de woning, zodat ouderen langer zelfstandig kunnen wonen. Aanpassingen zijn bijvoorbeeld een traplift, beugels in de badkamer en goede verlichting. Of het verwijderen van drempels en het (aan)bouwen van een slaapkamer op de benedenverdieping.
De coöperatie biedt tegen betaling ook een tablet aan. De bewoner kan met deze tablet heel eenvoudig informatie vinden over allerlei activiteiten in Stichtse Vecht. Zo is het mogelijk een kerkdienst te volgen, tv te kijken, de krant te lezen en websites te bezoeken. Maar ook kan de bewoner (beeld)bellen met familie, mantelzorg en zorgverlener. De tablet kan helpen herinneren aan afspraken of het innemen van medicijnen.
Koffie-uurtje Beukenhof
Een half jaar geleden begonnen Marry Voogd en Magda Karsemeijer een koffie-uurtje bij verpleeghuis De Beukenhof in Loosdrecht. Marry’s echtgenoot woont in de Beukenhof. Samen met haar vriendin Magda gaat ze regelmatig bij hem op bezoek. De bezoekjes werden ook een gezellig moment voor andere bewoners. Zo ontstond het idee voor het koffie-uurtje. Elke donderdagochtend komen Marry en Magda langs bij ongeveer vijf bewoners met een vorm van dementie. Het zijn mensen die weinig of geen bezoek krijgen. Ze drinken koffie met de bewoners, lezen de krant of maken een wandelingetje. Marry is nu niet alleen meer mantelzorger voor haar echtgenoot: ze is ook vrijwilliger. En Magda is via Marry vrijwilliger geworden. Iets wat ze eigenlijk nooit van zichzelf had gedacht. Ze doet het met veel plezier.
Vrijwilligerswerk in het woonzorgcentrum
Al twintig jaar doet André Krull vrijwilligerswerk in woonzorgcentrum Oversingel en verpleeghuis Hogewey in Weesp. Hij is ermee begonnen toen hij met de VUT ging. Voor Hogewey organiseert hij uitstapjes voor bewoners via het Uitbureau. Hogewey heeft een eigen bus, waarmee bewoners naar verschillende bestemmingen worden gebracht voor een leuk dagje uit.
André begeleidt bewoners van Oversingel elke dinsdag naar de markt. Daarnaast doet hij allerlei hand- en spandiensten in beide woonzorgcentra. De kerstboomversiering ophangen bijvoorbeeld, of prijsjes kopen voor bingo- en spelletjesmiddagen. Ook de vrouw van André doet vrijwilligerswerk in Oversingel: zij begeleidt de spelletjesavonden. Het vrijwilligerswerk geeft hen voldoening. ‘We vinden het fijn om deze mensen te helpen. En je bouwt zelf ook een netwerk op: we hebben een goed contact met onze collega-vrijwilligers. Dankzij het vrijwilligerswerk blijf ik onder de mensen.’
In gesprek met de gemeente
Vanaf 2015 gaan inwoners voor de Wmo en jeugdwet naar de gemeente. De gemeente kijkt in een gesprek wat iemand nodig heeft om mee te blijven doen in de samenleving. Voor sommige inwoners zal het niet eenvoudig zijn zo’n gesprek te voeren. Het gesprek, waar gaat dat over? Wat als je niet goed kunt luisteren? Speciaal voor mensen met een beperking is er nu de handige website
www.gesprekmetdegemeente.nl. Het doel van de website is om hen goed voor te bereiden op het gesprek. Ook vind je er wat er verandert door de Wmo, Participatiewet en jeugdzorg. De website is ontwikkeld door Reinaerde en Cliëntenbelang Utrecht en mede mogelijk gemaakt door Achmea Zorgkantoren. Kijk voor meer informatie op
www.gesprekmetdegemeente.nl.